Vaalit on käyty – tammikuu 2018

Vaalit

Presidentinvaalit vaalit 2018 on nähty ja käyty. Istuvan presidentin ylivoima oli selvä, yli 60 % ensimmäisellä kierroksella. Onnittelut ovat paikallaan.

SDP:n ehdokkaan äänimäärä ei ollut kovin suuri, tosin eivät muidenkaan puolueiden varsinaisten ehdokkaiden, kaikki jäivät alle oman puolueensa kannatuslukujen. Valitsijayhdistysten nimellä toimineiden organisaatioiden ehdokkaat (Niinistö ja Väyrynen) veivätkin noin 70 % äänistä; mielenkiintoinen ilmiö. Ennustaako tulevaisuutta, ehkä, ehkä ei.

Kannattiko SDP:n asettaa oma ehdokas? Pelkästään eilisten lukemien pohjalta tarkasteltuna voisi sanoa että ei, mutta nämä eivät kuitenkaan olleet viimeiset vaalit vaan osa jatkumoa. Koska ehdokkaita oli ja tilaisuuksia pidettiin, niin olisi näyttänyt perin kummalliselta jos olisi jääty pois. Poliittinen tilanne on kuitenkin kaikista jännitteistä huolimatta suht koht normaali eikä ollut syytä asettautua tukemaan muita ehdokkaita kuten joskus poikkeustilanteissa tai poliittisista syistä on pidetty tarpeellisena tehdä. Vaalityö näytti suhteellisen pirteältä ja piti yllä poliittisen toiminnan pitkää linjaa, mikä on tärkeä asia sekin. Passivoituminen on pahasta.

Mitä SDP:n ehdokas sitten sai aikaan. Ehkä neljä asiaa on nostettavissa esille. Ensinnäkin se, mitä puoluejohto on painottanut, että hänen kauttaan tulivat vahvasti esille ihmisille tärkeät asiat, kuten ilmastonmuutos, syrjäytymisen estäminen ja arvojohtajuus. Toinen seikka on se, että voitiin vetää linjaa tai eroa oikeistoon ja erityisesti (oikeisto)populistien ehdokkaaseen. Kolmas piirre on se, että esille tuodut asiat ja arvot saattavat vetää takaisin äänestäjiä, joita on menetetty varsinkin vihreille. Vielä se, että ehdokkaana oli nainen saattaa vaikuttaa myönteisesti naisäänestäjiin koska SDP:n ja myös muiden suurten puolueiden johtoportaat ovat tällä hetkellä varsin miesvaltaisia.

Edellä mainittujen tekijöiden merkitystä on tietysti tällä hetkellä mahdoton arvioida. Itse asiassa johtopäätöksiä voidaan vetää vasta seuraavien eduskuntavaalien jälkeen. Seuraavat gallupit saattavat antaa joitakin viitteitä.

Näin jatketaan eteenpäin.

29.1.2018 Matti Simola